Uni on ykkösjuttu!

anna-2

Uni on puolet harjoittelustani

-Jarrod Shoemaker

Sikeät, hyvät ja pehmeät yöunet takana. Vapaapäivän aamu. Uni on minulle ykkösjuttu! Saan herätä ilman kellonsoittoa silloin, kun keho on valmis. Mielellään ennen seiskaa. Niin minulle käy usein. Pidän arjen tietyistä rytmeistä, joista yksi on säännöllinen nukkuminen. Uni on on ensimmäinen asia, johon pitäisi kiinnitä huomiota, kun muutetaan elintapoja. Mieti itsesi tilanteeseen, jossa menet väsyneenä ja nälkäisenä kauppaan verrattuna siihen, että olet juuri syönyt tasapainoisen aterian ja sinulla on virkeä olo.

Hyväksy omat ajatukset ja mieti miksi reagoit niihin tietyllä tavalla.
Hyväksy omat ajatukset ja mieti miksi reagoit niihin tietyllä tavalla.

Ihmisen sisään on rakennettu niin sanottu biologinen kello. Tämä tarkoittaa sitä, että tiettyinä vuorokaudenaikoina elimistössä tapahtuu tiettyjä juttuja. Esimerkiksi vuorokausirytmi on sellainen. Luonnollinen ”uniaika” alkaa illalla noin yhdeksän aikaan, kun elimistö alkaa erittää melatoniinia. Melatoniini lyhentää nukahtamisaikaa.  Sen eritys loppuu noin kello seitsemän aamulla.

Haasteita luonnolliselle rytmille voi tulla esimerkiksi:

  • muiden hormonien tasot elimistössä
  • stressi ja yöheräily
  • älylaitteet ja sininen valo
  • raskas iltatreenaus
  • omalle keholle sopimaton ravinto

(Enemmän asiasta esimerkiksi täällä ja Biohakkereiden käsikirjassa)

Jos vertaan omaa rytmiäni biologiseen kelloon, se toimii täydellisesti. Olen ihan koomassa iltaisin noin kello kymmenen ja herään aamulla usein kello 6-7 ilman herätystä. Niin tänäänkin. Rakastan tätä hiljaisuutta mitä aamuihin kuuluu! Okei, se ei välttämättä ole hiljaista naapureille. Hiljaisuuden rikkoo aamuisin ah niin ihana tehosekoitin 😀 Tänäänkin se käynnistyi seiskalta, kun tein banaanilettuja ja bulletproofkahvia. Nautin ne kynttilänvalossa ja ihastelin ikkunasta valkoista maata. Avasin joulukalenterin (jep, joka vuosi pitää olla sellainen!) kolmannen luukun ja olin kiitollinen siitä, että tällä hetkellä talvi tuntuu talvelta.

20161127_210156
Jooga on antanut minulle uusia haasteita ja se tuo hyvää vastapainoa juoksulle ja salille.
20161127_210401
Jooga auttaa poistamaan stressiä ja avaa lihaskireyksiä.

20161124_103022

Palaan vielä biologiseen kelloon: sen mukaan kello kymmeneltä minulla pitäisi olla korkea vireystila. Siksi aion nauttia talven parhaudesta ja suunnata pitkälle juoksulenkille!