Flunssakausi – 5 vinkkiä vastustuskyvyn parantamiseen.

20160820_073547

Alkava syksy, lomien loppuminen ja koulujen alku aloittaa usein flunssakauden.

Hyvä käsihygienia, monipuolinen ja värikäs syöminen, liikunta ja etenkin sokerin välttäminen ovat hyviä keinoja pitää vastustuskyky hyvänä ja parhaimmassa tapauksessa välttää pöpöt kokonaan! Ohessa muutama vinkki tehostamaan vastustuskykyä.IMG_20160416_101254

5 VINKKIÄNI VASTUSTUSKYKYYN

  • c-vitamiini

C-vitamiini on tärkeää hyvin toimivalle immuunijärjestelmälle. Säännöllinen ja riittävä käyttö, etenkin paljon liikkuvalle, voi ehkäistä vilustumista. Hyviä ruoka-aineita ovat paprikat, persilja ja appelsiini (fineli). Itse käytän lisäksi vahvaa c-vitamiinilisää flunssakausina ja marjatiivistettä ympäri vuoden.

  • sinkki

Sinkki on mineraali, jota immuunijärjestelmä tarvitsee toimintaansa. Se voi lyhentää sairasaikaa. Hyviä ruoka-aineita ovat sipuli, nokkonen ja persilja (fineli). Ravintolisillä voi täydentää sinkin saantia kausittain.

  • inkivääri

Inkivääristä voi olla apua flunssaan liittyvissä lihas-/nivelkivuissa. Hyvän flunssajuoman saa kun keittää inkivääriä ja sitruunaa 15 minuuttia ja lisää sekaan puristettua sitruunan mehua ja hunajaa. Sitä tykkään itse juoda teenä silloin tällöin.

  • valkosipuli

Valkosipuli tuottaa allisiini nimistä yhdistettä, jolla on antibakteerisia ominaisuuksia . Rohkea saa syödä murskattuja valkosipuleja vaikka smoothien seassa, minä tyydyn käyttämään ruoan mausteena 😀

  • echinacea

Kasvin teho perustuu elimistön oman puolustusmekanismin aktivointiin esimerkiksi aktivoimalla valkosoluja (vogel). Sitä voidaan käyttää sisäisesti esimerkiksi kurkkukipuun tai ulkoisesti lihaskipuihin.

2016-03-24 20.20.52

Muista syödä värikästä ja monipuolista ruokaa riittävästi niin vältyt pöpöiltä!

Täällä aikaisempi postaus antioksidanteista.