Onko verenpaine koholla?

IG-profiilikuva2

Sydän pumppaa verta valtimoihin, jolloin valtimon seiniin syntyy painetta. Kyseessä on verenpaine. Sydämen supistuessa paine on suurin (yläpaine eli systolinen paine). Supistusten välillä paine on alhaisin (alapaine eli diastolinen paine). Oireettomana kohonnut verenpaine voi jäädä huomaamatta. Ainoa tapa seurata mahdollisia muutoksia, on mitata verenpainetta säännöllisesti. Kohonnut verenpaine on riski erilaisille sydänsairauksille. Perusterveen ideaaliarvo on 120/80. Verenpaineeseen voivat vaikuttaa ikä, sairaudet ja perintötekijät, mutta tyypillisesti se johtuu elintavoista.

Syö paljon vihreää.
Syö paljon vihreää.
Proteiinia joka aterialla.
Proteiinia joka aterialla.

Elämäntavat vaikuttavat verenpaineeseen ja ovat kohonneen verenpaineen hoidossa tärkeitä.

Painonhallinta ja kehonkoostumus

Erityisesti vyötärölihavuus on verenpainetta nostava tekijä. Ylipainoisilla jo pienikin painonpudotus ja rasvakudoksen määrän vähentäminen laskee verenpainetta.

Tee ruokaa itse: syö paljon kasviksia, suosi hyviä rasvoja esimerkiksi kala tai pähkinät, herkuttele harvemmin ja käytä suolaa vasta kypsennettyyn ruokaan.

Liikunta

Kuntoliikunta parantaa verenkiertoelimistön toimintaa. Liikuntaa vaikuttaa verenpainetta säätelevien solujen toimintaan. Veren virtaus lihaksistoon lisääntyy.

Harrasta hyötyliikuntaa ja liiku osa työ- tai kauppamatkoista kävellen tai pyörällä. Tee sellaista liikuntaa, jota teet mielelläsi. Älä unohda lihaskuntoa!

Jaksa paremmin

Lyhytaikainen stressi on hyvästä, mutta jos se jää päälle, voi verenpaine kohota. Riittämätön uni kohottaa verenpainetta, mikä entisestään lisää stressiä.

Kirjaa ylös mahdollisia stressinaiheita, venyttele ja ota rauhoittavia rutiineja arkeesi.

20160820_073547

Pidetään verenpaineestamme huolta!