Sotilaskouluttajan kirjasta innostuneena + päivän treeni

Anna Hämäläinen-1

Parasta aamuissa – riippumatta päivästä – on herätä sikeiden ja hyvien yöunien jälkeen ennen herätyskelloa. Niin minulle tapahtui tänäänkin. Koska olen lähes aina valmis sänkyyn kello 22, herään noin seiskan aikoihin ilman herätystä. I – H – A – N – A – A

Luin aamukahvia juodessani kehonpainoharjoittelun käsikirjaa. Kehonpainoharjoittelussa käytetään useita lihaksia samaan aikaan normaalin painoharjoittelun sijaan. Tämäntyyppinen treeni on mahdollista toteuttaa missä vain ilman lisäpainoja. lue: ”Minulla ei ole varaa/ aikaa/ kiinnostusta tms. käydä salilla” on vain tekosyy! Ainoa väline mitä kehonpainoharjoittelussa tarvitset, on oma kehosi! Harjoitteluun saa lisätehoja esimerkiksi asentoa muuttamalla, tekemällä liikkeet erilaisella alustalla, vaihtelemalla tempoa tai tekemällä harjoitteen käyttämällä yhtä raajaa. Sain kirjasta idean päivän omaan treeniini. :)

Aamu ei mennyt aivan putkeen. Olin ajatellut että starttaan treenini salilla kello 8, mutta toisin kävi. Kotoa lähdin kasin aikoihin ja puolessa välissä matkaa huomasin, että salikorttini jäi kotiin! Pienen kiroilupuuskan jälkeen palasin hakemaan sen. Salilla olin 8.45 takana noin viisi pyöräilykilometriä lisää. Mikäs siinä kun aurinko paistaa. :)


Päivän treeni:

Noin 14 km pyöräilyä (välimatkat)

Keppiliikkeitä noin 5 min. :

päänylivienti, askelkyykky sivulle, kyykky kädet ylhäällä, rmv*

  • rmv yhdellä jalalla, 8 kg kahvakuula / 10 per jalka x 3
  • maastaveto 40 kg suorin jaloin 10 kg 10 x 3
  • lantionnosto jalat painopallon päällä (haastaa tasapainoa) 15 x 3
  • keskivartalo** 6 kg kahvakuula 10 x 3
  • päästäkää ylös -liike renkaissa
  • tasapainolauta ja valakyykky kuminauhalla*** 10 x 3
2016-04-24 10.50.35
e9 pulloon ja lihaskuntotreeni voi alkaa

*RMV eli romanialainen maastaveto kehittää erityisesti takareisiä ja pakaroita. Yhdellä jalalla tehtynä joutuu haastamaan keskivartaloa. Lisäksi yhden jalan liikkeissä huomaa helpommin puolierot, jolloin pystyy keskittymään vahvistettavaan puoleen paremmin. Minulle se on tässä liikkeessä ihan selkeästi oikea pakara (sillä puolella myös vaihtelevat selkäongelmat)!

**Keskivartaloa haastoin pyörähtämällä selälleni ja siitä ylös toispolviseisontaan puolta vaihdellen. Pyörähdyksessä siis polvet mahdollisimman lähelle otsaa niin että ääriasennossa tullaan hartioiden varaan.

***Valakyykyssä käytettävä kuminauha antaa hyvinkin tehokasta lihastuntumaa yläselkään. Otin astetta vaativamman tasapainolaudan käyttööni. Voin kertoa, että hermojakin sai hieman haastaa, kun tuntui, että tasapainoa ei löydy millään!


Illalla aion vielä mennä 90 minuutin syvävenyttelyyn, ihana tapa päättää tämä viikko. :)