Vauhtikestävyystreeni

anna-11

Löysin kaapistani muutaman vanhan Juoksija-lehden. Vuoden 2010 (numerossa 10) lehdessä oli juttu vauhtikestävyydestä. Siitä muistui mieleeni hyviä treenejä ja ajattelinkin jakaa yhden niistä. :)

Vauhtikestävyys on sellaista treeniä, jota ei pitäisi tehdä liian usein. Vauhti on rentoa, jotta harjoitusvaikutus on parhain mahdollinen. Vauhtikestävyystreeni tapahtuu aerobisen ja anaerobisen kynnyksen välimaastossa. Aerobinen kynnys on se kohta, jossa elimistöön alkaa muodostua maitohappoja. Kun treenin teho kasvaa ja syke nousee, maitohappojen määrä lisääntyy selvästi. Puhutaan anaerobisesta kynnyksestä. Anaerobinen kynnys on sellainen rasitustaso, jossa maitohappotuotanto on hallinnassa. Se kertoo paljon kuntotasosta.

Vauhtikestävyystreeni tehdään 70-90 % tehoilla. Kyseessä ei siis ole maksimitreeni! Keho ei saa mennä tukkoon eli maitohappoa ei saa tulla liikaa. Treenin avulla on mahdollista parantaa omia kilpailutuloksiaan.

anna-12

Laitan nyt esimerkin omasta treenistäni. Se on jäänyt mieleeni siksi, että aluksi en voinut sietää vetotreenejä! Riittävällä toistamisella opin kuitenkin pitämään niistä :) Oikeastaan niistä tuli suosikkitreenejäni!


Vauhtikestävyystreeni kesto noin 50min.

Alkuverryttely 2 km kevyttä juoksua.

4 x 1 km vedot kiihtyvänä

(5:50, 5:40, 5:30, 5:20 ja kunnon kasvaessa nopeammin)

Vetojen välissä 2-3 minuutin palautus.

Loppuverryttely 2 km kevyttä juoksua.


anna-11
Kuva: Maria Kiraly Photography

Treenin toteutus on helppoa minulle. Lähden kotiovelta Paavo Nurmen stadionille. Olen mitannut kilometrin lenkin, jossa on vähän nousua ja laskua. Treenin jälkeen juoksen kotiin. :) Treeni antaa kivaa vaihtelua peruslenkkeihin! Kunhan malttaa pitää vauhdin rentona (myönnän, haastavaa toisinaan…).

Iloista pääsiäistä!

 

 

2 Kommenttia

  1. Emma says: Vastaa

    Voi pojat, muistan kuinka joskus reenasin vk lenkkejäkin ja juoksin reilu tunnissa lentsun kodista miehen työpaikalle. Ja vauhti oli puolenvälin jälkeen tosi kova ja jaksoi rrittäin hyvin ! Siihen ku pääsen takas ja säännölliseen reenailuunkin niin kiva ois! :)

    1. Anna H. says: Vastaa

      Se on hyvä tavoite aluksi. Sitte mennään yhessä tekemään ennätyksiä 😀